GIGN - realita

Web je delší dobu neaktivní – je „zakonzervován“ jako archiv, přece jen jsme na něm odvedli pořádný kus práce.

Znak GIGN
Znak GIGN

A je tu další článek ze sekce modely hráčů. Tentokrát půjde o poslední CT speciální jednotku, tentokrát z Francie. Příště už tedy začneme prvními teroristy. Tak a tady je článek o GIGN (Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale):

Po válce v Alžírsku zažila Francie období nepokojů. V prvním týdnu května 1962 zažila Francie 200 vražd. Prezident Charles de Gaulle odpověděl rozšířením pravomocí tajné služby SDECE. V 70. letech postihly Francii další těžkosti. Obsazení pařížského velvyslanectví Saúdské Arábie v roce 1973 přinutilo francouzské bezpečnostní služby připravit se na odvetu. Četné protiteroristické jednotky však byly neúčinné a docházelo mezi nimi ke konfliktům. Francouzská vláda se rozhodla vytvořit novou protiteroristickou jednotku z řad jednoho z nejstarších pluků ve francouzské armádě, z Gendarmerie Nationale (GN).Vojáci z řad GN po určené době služby mohou zažádat o přeložení ke GIGN.

Výcvik

Po výcviku a určité době úspěšné služby v pluku mohou kandidáti zažádat o přeložení ke GIGN. Ještě před úvodními pohovory se studují jejich záznamy, jestli nemají za sebou disciplinární přestupky. Všichni musí prodělat parašutistické a potápěčské kursy, než bude proveden výběr do výcvikového kursu, která klade důraz na psychickou i fyzickou zdatnost, sílu, drsnou odvahu a střelecké schopnosti. Ročně v průměru příslušníci GIGN na střelnici vystřílí 9000 pistolových a 3000 puškových nábojů. Očekává se, že zasáhnou pohyblivý cíl na vzdálenost 25 m nebo víc v době dvou sekund; při střelbě na několikanásobný terč zase musí zasáhnout ,,smrtelné body" na šesti terčích na vzdálenost 25 m v rozmezí pěti sekund.

Potápěčský výcvik pokračuje i v jednotce a muži, kteří se zdokonalují v bojové plavce, tráví čtyři hodiny týdně pod vodou. Velká část výcviku se provádí v noci a temnotě, protože zkušenost ukázala, že nejlepším časem pro zachránění rukojmích je právě noc. Aby se pomohlo vojákům v přípravě na noční potápění, tým sedí na bahnitém dně Seiny a poslouchá těžké vlečné čluny, které proplouvají nad nimi. To umožňuje jedincům aby si zvykli na hluk projíždějících lodí, které se zdají výt větší a v menší vzdálenosti, než skutečně jsou. Odbornost v plavání jednotky GIGN se ukázala být nedocenitelnou v květnu roku 1977, kdy byli bojoví plavci nasazeni během únosu vlaku! Holandský vlak byl přepaden jihomolukanskými teroristy, kteří ho zastavili v De Puntu. Bojovým plavcům se podařilo přeplavat kanál, který se nacházel poblíž vlaku, a připevnili z vnějšku k vlaku tepelné detektory a odposlouchávací zařízení. To umožnilo plánovačům určit přesnou pozici střelců, než začal konečný útok.

GIGN se také zaměřuje na osvobozování letadel, které jsou obsazeni teroristy. Air France poskytly pro výcvik celou flotilu různých typů letadel. Osvobozovací cvičení v letadlech se provádí jednou měsíčně. K výcviku například patří spuštění se na laně z vrtulníku na trup letadla rolujícího na runveji a následné vniknutí do letadla únikovými dveřmi. V GIGN vyvinuli tajnou metodu, jak vniknout do uzamčeného letadla bez použití výbušnin. Prostě se nějak naučili otevřít zvenku nouzový východ. Náročný výcvik se GIGN už několikrát vyplatil. V jednom případě unesl terorista IRA s pistolí v ruce letadlo z Londýna do Francie. Lidé z GIGN se obávali bomby, kterou únosce umístil někde v letadle. Příslušníci GIGN využili požadavku na jídlo a v přestrojení za stevardy se dostali do letadla. Teroristovi nasadili chvat a přidrželi mu u spánku osmatřicítku. Pak zneškodnili iniciační zařízení, které měl terorista u sebe.

GIGN
GIGN

Akce a zásahy

K vetší a známější akci došlo 24. 12. 1994, kdy 4 alžírští teroristé unesli letadlo společnosti Air France, které se připravovalo k odletu z Alžíru do Paříže. V převleku bezpečnostní služby se dostaly do letadla, vytáhli AK-47 se skládacími opěrkami a samopaly Uzi a letoun vzali pod kontrolu. Alžírského policistu a vietnamského diplomata zastřelili a požadovali, aby letadlo nabralo kurz na Paříž.

Tým GIGN odletěl do Alžíru v letadle stejného typu, jaké bylo uneseno. Cestou si naplánovali a procvičili celou operaci. Mezitím alžírské elitní jednotky Nindžas uzavřely celé letiště a alžírské úřady nechtěli dovolit letounu vzlétnout. Když teroristé hrozili zastřelením mladého francouzského kuchaře, francouzský ministr vnitra zavolal svému alžírskému protějšku a řekl mu, aby dal odvézt schůdky od letadla a povolil vzlet. Ten zase volal veliteli Nindžů stojících na runveji. Když jim rozkázal odvézt schůdky, poslal ho velitel nindžů do prdele. Nindžové se vzbouřili. Dokonce ani nepovolili přistání letadla s týmem GIGN, který musel přistát na nedalekém letišti. Alžírské oficiální místa se snažila francouzskou vládu ujistit, že teroristé blafují. Ale krátce po desáté hodině večer se tělo francouzského kuchaře kutálelo po schůdkách. S naléháním z nejvyšších míst plukovník Nindžů dal odvézt schůdky a letadlo odstartovalo směrem na Marseille. V Marseille ho už čekal tým GIGN a parašutisté z EPGN. Pracovníci rozvědky na francouzské ambasádě v Alžíru, obdrželi od placeného informátora, který se pohyboval v podzemních islámských organizacích, naléhavý telefonát. Informátor v něm sděloval, že teroristé mají plán, podle něhož chtějí vyhodit letoun do povětří nad Paříží, aby spadl do centra města. Tuto informaci potvrdily výpovědi některých ze 63 cestujících , kteří byli propuštěni v Alžíru. Teroristé také chtěli odletět do Paříže a pro let si vyžádali 27 tun paliva (3× větší množství, než by bylo pro let zapotřebí). GIGN usuzovala, že skutečný důvod proč požadovali takové množství, byl ten, že z letadla se měla stát ohnivá koule explodující někde nad Eiffelovkou. Na letoun byly umístěny miniaturní infračervené kamery a směrové mikrofony, díky nimž se mohlo monitorovat veškeré dění v letadle. Nicméně vyjednavači naléhali aby bylo propuštěno více rukojmí, protože úderná akce si nepochybně vyžádá oběti. Na palubě zůstalo přes 150 cestujících.Když letoun opustili starší manželé, teroristé trvaly na tom, že to byl poslední ústupek.

Ve čtyři hodiny ráno byly oddíly GIGN na svých místech. Na hlavách měli kevlarové helmy s nažloutlým plexisklem, neprůstřelné vesty, samopaly MP-5 a revolvery .357 Magnum. Čekali jen na svítání. V pět hodin ráno ticho náhle prořízl řev roztáčejících se turbín Airbusu stojícího opodál. Vyjednavač ujišťoval teroristy že tankovací vozidla už jsou na cestě. Z okénka kokpitu vystřelil jeden terorista na kontrolní věž. Akce tak započala. Tahači leteckých schůdků se rozjeli k letounu a skupinky po osmi gendarmes po nich za jízdy vybíhali. Odstřelovač na kontrolní věži neúnavně mačkající spoušť pušky ráže 12,7 mm střílel na kokpit, kde vedle pilotů byly 2 teroristé. Neměl za úkol nikoho zabít, nýbrž odvrátit pozornost. Tým GIGN otevřel dveře letadla a vhodil do něj omračující granáty. Dva střelci GIGN vnikly do letadla, jeden vyzbrojen samopalem MP-5 a druhý revolverem. V chodbě zastihli dva teroristy kteří prchali do kokpitu. Jeden výstřel z revolveru zlikvidoval bližšího z nich. Byl zasažen do hlavy. V tom okamžiku dva teroristé v kokpitu zahájili palbu do prostoru cestujících, kde nyní bylo i francouzské komando. Poručík GIGN opětoval palbu z MP-5. Okamžitě byl ale zasažen sedmi projektily ráže 7,62 mm. Tři projely vysunutou pravou paží, přičemž mu ustřelily 3 prsty. Ostatní kulky ho zasáhly do ramene a prsou, a do helmy. Život mu zachránila neprůstřelná vesta. Poručík se zhroutil v chodbičce. Kryl se před dalším přívalem projektilů, když v tom zaslechl : "Granát!" Letounem třeskla detonace a zranila další gendarmes, kteří pronikali dovnitř.

Střelec který zastřelil prvního teroristu, chtěl znovu vypálit ze svého revolveru, ale kulka ze samopalu zasáhla jeho dlouhou hlaveň a vyrazila mu ho z ruky. Další kulka ho pak zasáhla do obličeje, a jeho neprůstřelný kryt se roztříštil na kusy. Obličejový kryt helmy je odolný jen vůči projektilům ráže 9 mm. Pak byl zasažen do ramene a paže. Dalšího člena GIGN spršky kulek zasahovali do neprůstřelné vesty až jím natřásali. Zanedlouho byl ale částečně znehybněn úrazem páteře a zásahem do levé kyčle. "Když jsme tam vlezli, padlo kolem mě se zraněním šest kluků", vzpomíná de Favier, který osobně velel první vlně útoku a byl jediný nezraněný, když vůdce teroristů koukal ze dveří kokpitu a pálil ze samopalu. De Favier bleskurychle zamířil revolver, ale v tom mu kulka zasáhla ze strany helmu a utrhla plexisklové hledí. Favier byl nucen se skrýt. "Teroristé byli skvěle vycvičeni a velmi rychlí", dodává Favier. "Vytáhnout prázdný zásobník a zasunout nový jim netrvalo ani vteřinu. Znali přesně techniku střelby, mířili na hlavu a na horní část trupu ." Výsadkář, který otevřel dveře Airbusu, visel ve vzduchu na klice, zatímco ostatní vnikali dovnitř. Potom se pustil. Při pádu ze šesti metrů na betonovou plochu použil znalosti z parašutistického výcviku a dopadl bez zranění. Vyběhl ke dveřím trupu letadla z něhož se ozývala střelba. Zamířil lehkou automatickou pistolí ráže 9 mm a vypálil několik ran do dveří kokpitu. Náhle střela ráže 7,62 prorazila do nábojové komory jeho pistole a vylétla kolem kohoutku. Zbraň mu vylétla z ruky. Voják utrpěl zlomeninu ukazováčku.

Přední dveře na levé straně trupu se rozjely do strany a osm parašutistů začalo vnikat do kouřícího pekla. Než se dostali dovnitř, kropil je z okénka kokpitu jeden z teroristů. Hlavní střelec okamžitě provedl rozkaz Faviera a vypálil do levé části stěny kokpitu, z níž vycházela často střelba, z bezprostřední blízkosti dávku z MP-5. Ale projektily z kalašnikova, vystřelená těsně u země, zasáhly vojáka do nohou. Spadl na zem a byl odtažen. Muži z GIGN současně pronikali do letounu ještě zadními dveřmi. Po otevření nouzových východů evakuovali pomocí skluzavky 159 cestujících, zatímco v přední části letadla zuřila bitva.

V kokpitu vedle navigátora ležel mrtvý terorista, který byl zřejmě v přestřelce zabit. Navigátor došel k závěru, že ostatní únosci jsou až příliš zaměstnáni, než aby postřehli, jestli někdo vyskočil z okna. Svůj plán provedl, zlomil si nohu, ale sanitka ho brzy odvezla do nemocnice. Kapitán s druhým pilotem leželi na podlaze a snažili se skrýt si hlavu. V tom na ně spadl mrtvý únosce. Zraněný vůdce teroristů dál ale kropil prostor letadla. Tato bitva pokračovala dalších 10 minut. V druhé vlně byli zraněni ještě další dva parašutisté. Nakonec zaslechli jak zevnitř pilot volá: "Přestaňte střílet." Členové GIGN se vrhli ke kokpitu, kde nalezli tři rozstřílená těla teroristů na dvou nezraněných pilotech, kteří leželi v krvi a hromadě nábojnic. Pod pilotovým sedadlem byl zasunut balíček dynamitu. Byl propojen s detonátorem, ale teroristé neměli čas na to, aby se mohli mechanismu věnovat. Tato akce GIGN je hodnocena jako nejdramatičtější protiteroristická operace od debutu SAS v Princes Gate. Přesto skončila dobře. Uvážíme-li v jaké katastrofální situaci se GIGN nacházela: odhodlaní, výborně vyzbrojení a skvěle cvičení teroristé v letadle se 160 cestujícími, v němž se nacházela nálož dynamitu. Pouze poručík GIGN zůstal 3 měsíce hospitalizován s trvalými následky v podobě chybějících prstů. Tři další muži prodělali pobyt na jednotce intenzivní péče a byli zhruba po měsíční hospitalizaci propuštěni. Šest ostatních parašutistů podstoupilo pouze jednoduchý chirurgický zákrok. Jen díky skvělému výcviku a vybavení nebyl při osvobozovací akci zabit žádný voják GIGN.

Samozřejmě že toto není jediná akce GIGN, ale je nejznámější a GIGN si díky tomuto zásahu vydobyla post mezi elitními jednotkami světa a zařadila se tak po bok SAS, SEAL, GSG, které jsme si také představili (viz. odkazy).

Těším se u teráčů ;)

Zdroje: vzo.hyperlinx.cz, topako.mysteria.cz

Přihlášení

 

Partneři

CZ/SK NonSteam servery
www.ceskemody.cz
The Gray Theme © 2008 Jiří Alke